«Ο Φώντας»
του Μήτσου Ευθυμιάδη
Ο θίασος «Βήματα» της Ελένης Γερασιμίδου και του Αντώνη Ξένου, θα παρουσιάσει το καλοκαίρι, σε περιοδεία, το έργο του Μήτσου Ευθυμιάδη «Ο Φώντας», που αποτελεί έναν από τους μικρούς «θησαυρούς» της σύγχρονης ελληνικής δραματουργίας.
Με αφορμή τη σχέση ενός ζευγαριού, του Βούλη και της Αριστέας, ο Μήτσος Ευθυμιάδης, με συγγραφική μαεστρία ανέδειξε τη σχέση του εκμεταλλευτή και του εκμεταλλευόμενου. Ο Βούλης, ένας άχρηστος σύζυγος, παρασιτεί εις βάρος της Αριστέας. Συντηρεί και παρατείνει την κατάσταση αυτή προς όφελός του, χρησιμοποιώντας διάφορα τεχνάσματα παραπλάνησης. Ένα από αυτά είναι και ο Φώντας. Πρόσωπο ανύπαρκτο, όμως κεντρική αναφορά του έργου. Ο «Φώντας» συμβολίζει τις φρούδες ελπίδες, τις ανεκπλήρωτες υποσχέσεις, τις αυταπάτες, οτιδήποτε προβάλλει ως κοινωνικό εμπόδιο στην εξέλιξη του ανθρώπου και της κοινωνίας.
Δέκα χρόνια μετά το θάνατο του Μήτσου Ευθυμιάδη (2003), το έργο του, αποκαλύπτει τη διαχρονική του αξία, τους πολιτικούς συμβολισμούς του. Στη σκηνική μεταφορά του «Φώντα» σήμερα, είναι αναγκαίο να τονιστεί αυτή η συμβολική του διάσταση με λιτά -σκηνικά και εκφραστικά μέσα και με τη θεατρική επαγρύπνηση ηθοποιών και κοινού. Έτσι η παράσταση προσφέρεται ως ακατέργαστη πρώτη ύλη που πρέπει να την επεξεργαστεί το ίδιο το κοινό. Αυτός είναι ο στόχος της σκηνοθετικής γραμμής, την οποία υπογράφει η Αγγελική Ξένου.
Στα πλαίσια της σκηνοθετικής αντίληψης για το ανέβασμα του έργου, ο θίασος «Βήματα» συνεργάζεται με το συγκρότημα «KollektivA», για τη σύνθεση πρωτότυπης μουσικής.
Σκηνικά - κοστούμια: Κώστας Βελινόπουλος
Στο ρόλο της Αριστέας η Ελένη Γερασιμίδου και στο ρόλο του Βούλη ο Αντώνης Ξένος.
Το πρόγραμμα Ιουλίου έχει ως εξής:
Δευτέρα 8 Ιουλίου στις 9 μμ
Aνοιχτό Θέατρο Αντώνης Καλογιάννης, Καισαριανή
Είσοδος ελεύθερη
Πέμπτη 18 Ιουλίου στις 9.30 μμ
Διεθνές Φεστιβάλ Πέτρας
Γενική είσοδος: 10 ευρώ
Φοιτητές-μαθητές-συνταξιού χοι: 8 ευρώ
Άνεργοι: δωρεάν (με την επίδειξη της κάρτας ανεργίας)
Διατίθενται και εισιτήρια ΟΓΑ
Σάββατο 20 Ιουλίου στις 9.15 μμ
Αποθήκες Μεταλλείων Λιμεναρίων Θάσου
Κυριακή 21 Ιουλίου
Θέατρο Χελιδονόπετρας Μαρώνεια
Γενική είσοδος: 10 ευρώ
Φοιτητές-μαθητές-συνταξιού χοι: 8 ευρώ
Και έπεται συνέχεια, στη Χρυσούπολη, στην Ηγουμενίτσα, στο Όριο Ευβοίας, στο Καρπενήσι, κ.ά.
Λίγα λόγια για τον συγγραφέα
Ένας από τους σημαντικότερους Έλληνες θεατρικούς συγγραφείς, ο Μήτσος Ευθυμιάδης γεννήθηκε στην Αθήνα τον Δεκέμβριο του 1945 και σπούδασε νομικά στη Θεσσαλονίκη, που δεν τα τελείωσε ποτέ, γιατί, όπως έλεγε συχνά, «το έβαλα στα πόδια από τη σχολή για να μην αργήσω στο ραντεβού μου με τη λογοτεχνία». H πρώτη του εμφάνιση στο θέατρο ταυτίστηκε με την επιτυχία. Ήταν το 1975, όταν ο Kάρολος Kουν ανέβασε στο υπόγειο του Θεάτρου Tέχνης τους «Προστάτες», ένα σπονδυλωτό θέαμα πάνω στην ξενοκρατία και τις ρίζες της στην ελληνική ιστορία, γεμάτο μουσική και τραγούδια του Χρήστου Λεοντή. Ήταν φανερό ότι ο Μήτσος Ευθυμιάδης το είχε γράψει με έγνοια για την επαφή του με το πλατύ κοινό και με γνώση των κωδίκων των λαϊκών θεαμάτων (από τον μπερντέ του Καραγκιόζη μέχρι τα πανηγύρια). Mετά τους «Προστάτες» ακολούθησαν «O Φώντας» (1977-1978), «O Φονιάς» (1981-83), και «Πέρα από τη νύχτα» το 1997. Ασχολήθηκε με την σκηνοθεσία ανεβάζοντας στο θέατρο «Πολυθέαμα» των Ιωαννίνων τους «Εμιγκρέδες» του Μρόζεκ και τα «Περιμένοντας τον Γκοντό» και «Τέλος του παιχνιδιού» του Μπέκετ. Έχει μεταφράσει Αριστοφάνη («Ιππείς») και Αισχύλο («Προμηθέας Δεσμώτης», ενω έχει γράψει και ένα μυθιστόρημα («Μοιραία σχέση»).
Ο σύνδεσμος της Θεατρομάνια και που μπορείτε με ένα απλό κλικ του κέρσορα σας να συνδεθείτε απευθείας με την σελίδα τους στο facebook
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=440476342717963&set=a.163981393700794.33218.162503310515269&type=1
του Μήτσου Ευθυμιάδη
Ο θίασος «Βήματα» της Ελένης Γερασιμίδου και του Αντώνη Ξένου, θα παρουσιάσει το καλοκαίρι, σε περιοδεία, το έργο του Μήτσου Ευθυμιάδη «Ο Φώντας», που αποτελεί έναν από τους μικρούς «θησαυρούς» της σύγχρονης ελληνικής δραματουργίας.
Με αφορμή τη σχέση ενός ζευγαριού, του Βούλη και της Αριστέας, ο Μήτσος Ευθυμιάδης, με συγγραφική μαεστρία ανέδειξε τη σχέση του εκμεταλλευτή και του εκμεταλλευόμενου. Ο Βούλης, ένας άχρηστος σύζυγος, παρασιτεί εις βάρος της Αριστέας. Συντηρεί και παρατείνει την κατάσταση αυτή προς όφελός του, χρησιμοποιώντας διάφορα τεχνάσματα παραπλάνησης. Ένα από αυτά είναι και ο Φώντας. Πρόσωπο ανύπαρκτο, όμως κεντρική αναφορά του έργου. Ο «Φώντας» συμβολίζει τις φρούδες ελπίδες, τις ανεκπλήρωτες υποσχέσεις, τις αυταπάτες, οτιδήποτε προβάλλει ως κοινωνικό εμπόδιο στην εξέλιξη του ανθρώπου και της κοινωνίας.
Δέκα χρόνια μετά το θάνατο του Μήτσου Ευθυμιάδη (2003), το έργο του, αποκαλύπτει τη διαχρονική του αξία, τους πολιτικούς συμβολισμούς του. Στη σκηνική μεταφορά του «Φώντα» σήμερα, είναι αναγκαίο να τονιστεί αυτή η συμβολική του διάσταση με λιτά -σκηνικά και εκφραστικά μέσα και με τη θεατρική επαγρύπνηση ηθοποιών και κοινού. Έτσι η παράσταση προσφέρεται ως ακατέργαστη πρώτη ύλη που πρέπει να την επεξεργαστεί το ίδιο το κοινό. Αυτός είναι ο στόχος της σκηνοθετικής γραμμής, την οποία υπογράφει η Αγγελική Ξένου.
Στα πλαίσια της σκηνοθετικής αντίληψης για το ανέβασμα του έργου, ο θίασος «Βήματα» συνεργάζεται με το συγκρότημα «KollektivA», για τη σύνθεση πρωτότυπης μουσικής.
Σκηνικά - κοστούμια: Κώστας Βελινόπουλος
Στο ρόλο της Αριστέας η Ελένη Γερασιμίδου και στο ρόλο του Βούλη ο Αντώνης Ξένος.
Το πρόγραμμα Ιουλίου έχει ως εξής:
Δευτέρα 8 Ιουλίου στις 9 μμ
Aνοιχτό Θέατρο Αντώνης Καλογιάννης, Καισαριανή
Είσοδος ελεύθερη
Πέμπτη 18 Ιουλίου στις 9.30 μμ
Διεθνές Φεστιβάλ Πέτρας
Γενική είσοδος: 10 ευρώ
Φοιτητές-μαθητές-συνταξιού
Άνεργοι: δωρεάν (με την επίδειξη της κάρτας ανεργίας)
Διατίθενται και εισιτήρια ΟΓΑ
Σάββατο 20 Ιουλίου στις 9.15 μμ
Αποθήκες Μεταλλείων Λιμεναρίων Θάσου
Κυριακή 21 Ιουλίου
Θέατρο Χελιδονόπετρας Μαρώνεια
Γενική είσοδος: 10 ευρώ
Φοιτητές-μαθητές-συνταξιού
Και έπεται συνέχεια, στη Χρυσούπολη, στην Ηγουμενίτσα, στο Όριο Ευβοίας, στο Καρπενήσι, κ.ά.
Λίγα λόγια για τον συγγραφέα
Ένας από τους σημαντικότερους Έλληνες θεατρικούς συγγραφείς, ο Μήτσος Ευθυμιάδης γεννήθηκε στην Αθήνα τον Δεκέμβριο του 1945 και σπούδασε νομικά στη Θεσσαλονίκη, που δεν τα τελείωσε ποτέ, γιατί, όπως έλεγε συχνά, «το έβαλα στα πόδια από τη σχολή για να μην αργήσω στο ραντεβού μου με τη λογοτεχνία». H πρώτη του εμφάνιση στο θέατρο ταυτίστηκε με την επιτυχία. Ήταν το 1975, όταν ο Kάρολος Kουν ανέβασε στο υπόγειο του Θεάτρου Tέχνης τους «Προστάτες», ένα σπονδυλωτό θέαμα πάνω στην ξενοκρατία και τις ρίζες της στην ελληνική ιστορία, γεμάτο μουσική και τραγούδια του Χρήστου Λεοντή. Ήταν φανερό ότι ο Μήτσος Ευθυμιάδης το είχε γράψει με έγνοια για την επαφή του με το πλατύ κοινό και με γνώση των κωδίκων των λαϊκών θεαμάτων (από τον μπερντέ του Καραγκιόζη μέχρι τα πανηγύρια). Mετά τους «Προστάτες» ακολούθησαν «O Φώντας» (1977-1978), «O Φονιάς» (1981-83), και «Πέρα από τη νύχτα» το 1997. Ασχολήθηκε με την σκηνοθεσία ανεβάζοντας στο θέατρο «Πολυθέαμα» των Ιωαννίνων τους «Εμιγκρέδες» του Μρόζεκ και τα «Περιμένοντας τον Γκοντό» και «Τέλος του παιχνιδιού» του Μπέκετ. Έχει μεταφράσει Αριστοφάνη («Ιππείς») και Αισχύλο («Προμηθέας Δεσμώτης», ενω έχει γράψει και ένα μυθιστόρημα («Μοιραία σχέση»).
Ο σύνδεσμος της Θεατρομάνια και που μπορείτε με ένα απλό κλικ του κέρσορα σας να συνδεθείτε απευθείας με την σελίδα τους στο facebook
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=440476342717963&set=a.163981393700794.33218.162503310515269&type=1
Σχόλια