Σελίδες

Τρίτη 2 Απριλίου 2013

ήθη και έθιμα για το σαραντάρισμα ενός μωρού από τις super moms









Η γιαγιά  μου είναι πρεβεζάνα,,,,λοιπόν,,τη τρίτη μέρα έφτιαξε χαλβά σιμιγδαλένιο, κέρασε όλο τον κόσμο και κανονικά βάζεις και ένα κομμάτι στη κούνια του μωρού  (τοτε γενναγανε σπιτια τους ) γιατί  έρχονται οι μοίρες να μοιρώσουν το παιδί .....και πρέπει να τις φιλέψουμε....το κάναμε και στα δυο μου παιδιά....έτσι για το  τυπικό ....το θεώρησα  πολύ  γλυκό ..... 

στα μέρη της μακεδονίας μια άλλη μαμά μας λέει το παρακάτω ...πας  σε τρια σπίτια και δίνουν στο μωρό βαμβάκι  για να γεράσει κ να βγάλει άσπρα μαλλιά, αυγό , δεν ξέρω γιατί  και ζάχαρη  για να είναι γλυκιά η ζωή  του.

το αυγό καθώς μας λέει μια μαμά ακόμη είναι για να είναι καρπετό το παιδί και δίνουν και ένα νόμισμα για να είναι σιδερένιο ενώ συμπληρώνουν το κουμπαρά του νεογέννητου για τα πρώτα του έξοδα .


ενώ μία άλλη μαμά θεσσαλονικιά συμπληρώνει όσο αφορά το σαράντισμα του βρέφους !όσο αφορά το σαραντισμό και τα τρία σπίτια,εδώ έτσι το έχουμε ....μάλιστα στο πρώτο μου παιδάκι και ο πάπας μου το είπε....είπε οτι πρέπει να πάει στις γιαγιάδες του και μετά στο σπίτι αυτού που θα το βαπτίσει....τώρα τι να σας πω,εγω δεν ήξερα ουτε ποιος θα το βαπτίσει!αρκεί η ευχή πιστευω,όποιος θέλει και μπορεί πάει και τις βόλτες του...και στα σπίτια που θα πάει του δίνουν βαμβακι,αυγό και ζάχαρη αν θυμάμαι καλά....γλυκιά ζωή σα τη ζάχαρη,γεμάτη όπως το αυγό και να γεράσει με άσπρα μαλλιά όπως το βαμβάκι!


η τέταρτη μανούλα συμπληρώνει πως                    Εμείς πήγαμε στους νονούς,στη γιαγιά κ την προγιαγιά της!κ ο καθένας μας έδωσε,,βαμβάκι(για να φτάσει στα βαθιά γεράματα),ψωμί(για να έχει πάντα υλικά αγαθά)κ ζάχαρη (για να είναι γλυκιά η ζωή του παιδιού 

Οταν σαραντήσει μια μανούλα κ πάει στην εκκλησία παίρνει μια ευχή κ στα σπίτια που θα πάει αν είναι δυνατον σε γυναίκες που δεν έχουν παιδιά είναι σαν να μεταφέρει την ευχή που πήρε, υποχρεωτικό δεν Είναι αλλά δεν νομίζετε πως είναι όμορφη σκέψη μια ευχή να μεταφέρετε ? Το καλό . Εγώ δεν το βρίσκω πάντως άσχημο   θα μας πει η μαμά Ελένη από την Αλεξανδρούπολη .



καλησπερα κοριτσια...και σε εμας εδω (κοζανη)οταν πας με ενα μωρο πρωτη φορα σε σπιτι συγγενη,βαζουν λιγη ζαχαρη,ενα αυγο ,κερματα και αν θελουν και κανενα χοντρο:-)..για να ασπρισουν τα μαλλια,να ειναι γλυκο,σιδερενιο και κατι τετοια...ειναι ομορφο χωρις πολλα εξοδα..!


μια ακόμη μαμά που μένει προς την μακεδόνια είπε τα παρακάτω έθιμα για το σαράντισμα του παιδιού εγω πηγα ( δεν το ηξερα μου το ειπαν) στη μακεδονια μαλλον το εχουν πιο πολυ! Μαλιστα το ενα σπιτι ηταν ο.αδερφος του ανδρα μου το αλλο η προγιαγια του ( τελειο συναισθημα ) κ τελευταια οπου κατσαμε κ.για φαγητο τα πεθερικα.μου...ολοι μας εδωσαν αυγο ( να ειναι γερο κ καρπερο) βαμβακι ( να ζησει να γερασει) κ ζαχαρη ( να ειναι γλυκεια η ζωη του ) κ παραδες! 


εσείς από που κρατά η σκούφια σας και τι ήθη και έθιμα έχετε ?

 
 

Δεν υπάρχουν σχόλια: