Σελίδες

Τρίτη 12 Σεπτεμβρίου 2017

'Οταν το μικρό λιακαδάκι ξεκινάει σχολείο ..





Θα ξεκινήσω λέγοντας πως κάθε αρχή είναι εύκολη. Το ίδιο ισχύει για τα παιδιά και την πρώτη μέρα στο σχολείο αλλά και στον παιδικό σταθμό ή νηπιαγωγείο. Είναι ένα μεγάλο βήμα για το μικρό σας αλλά δεν χρειάζεται να αγχώνεστε οι γονείς. Μην αφήσετε τις αναμνήσεις από τα σχολικά χρόνια σας να επηρεάσουν και να σας γεμίσουν με φόβο και ανασφάλειες. Το παιδί σας χρειάζεται εμψύχωση και χαμόγελο και ενθουσιασμό.




Τον ενθουσιασμό για το σχολείο θα τον μεταδώσετε εσείς αρκεί να σκεφτείτε τρία πράγματα που θα αποκτήσει το μικρό σας : γνώσεις, εμπειρίες, φιλίες.
Με τις γνώσεις που θα αποκτήσει θα κατακτήσει την γραφή και την ανάγνωση. Είναι ένα σπουδαίο βήμα για το παιδί που μπορεί μόνο του να διαβάζει παραμύθια και να μετρά έχοντας κατανοήσει την έννοια της πρόσθεσης και της αφαίρεσης ενώ παράλληλα μαθαίνει την έννοια του πολλαπλασιασμού. Εμπειρίες που θα γεμίσουν την καθημερινότητα του στο σχολείο μέσα από τις ομαδικές δραστηριότητες της τάξης, τις εκδρομές που θα πραγματοποιούν ως τάξη-ομάδα, τα παιδικά πάρτυ που θα πάει, τις γιορτές που θα συμμετέχει στο σχολείο. Μην ξεχνάτε πως η α’ τάξη του δημοτικού έχει πολλά κοινά χαρακτηριστικά στην λειτουργία της με εκείνη του νηπιαγωγείου. Φιλίες που θα κάνει που κάποιες από αυτές θα κρατήσουν μια ζωή.
Για να το βοηθήσετε ακόμη περισσότερο υιοθετήστε το σχολικό ωράριο με συγκεκριμένη ώρα που πρέπει να κοιμάται το βράδυ, έχοντας φάει το βραδυνό του και έχοντας ολοκληρώσει την μελέτη του έως και τις επτά το απόγευμα. Όσο περισσότερο μένετε σταθεροί σε ένα πρόγραμμα με  τις ώρες τόσο θα το βοηθήσετε να προσαρμοστεί καλύτερα.
Ένα πολύ σημαντικό βήμα στην προετοιμασία για το σχολείο είναι να μπορεί να ετοιμάζεται μόνο του, να πλένει τα δόντια του, να τρώει το πρωινό του, να ελέγχει το ίδιο την σχολική του τσάντα να είναι έτοιμη με ό,τι χρειάζεται την επόμενη μέρα. Ίσως πιστεύετε πως είναι υπερβολή αλλά με τον τρόπο προετοιμάζετε σταδιακά έναν υπεύθυνο μαθητή .Κάποια παιδιά ίσως δυσκολευτούν. Μην αγχωθείτε και δώστε του χρόνο για να προσαρμοστεί.
Το πιο δύσκολο γλυκό βάσανο για πολλούς γονείς είναι η ώρα του διαβάσματος. Δεν χρειάζεται όμως να αγχωθείτε ούτε σε αυτόν τον τομέα. Θα του εξηγήσετε πως μετά το σχολείο θα έχει να κάνει λίγη δουλειά . Ορίστε το χώρο που θα μελετά και την ώρα. Το παιδί μπορεί και αντιλαμβάνεται έννοιες του χώρου και του χρόνου. Γίνετε βοηθοί στην μελέτη του και μην του δίνετε έτοιμες λύσεις και απαντήσεις. Αφήστε το να πάρει τον χρόνο του στην ανάγνωση. Πιστέψτε με – λόγω εμπειρίας με πρωτάκια-θα τα καταφέρει.
Μπορείτε να έχετε μικρά ολιγόλεπτα διαλείμματα ανάμεσα στα μαθήματα .Για παράδειγμα αφού ολοκληρώσει την Γλώσσα ( ανάγνωση για εμάς τους παλιούς ) αφήστε για συγκεκριμένο χρόνο να παίξει ή να ζωγραφίσει. Στην συνέχεια προχωρήστε την μελέτη των μαθηματικών του. ( αριθμητική για τους παλιούς ) . Από την άλλη μπορεί να θέλει να ολοκληρώσει το διάβασμα του και μετά να παίξει. Ανάλογα το παιδί θα λειτουργήσει είτε ο ένας τρόπος είτε ο άλλος.
Η επιβράβευση είναι το α και το ω όταν το μικρό σας βλαστάρι καταφέρνει να ολοκληρώσει την μελέτη του. Το τι θα είναι η επιβράβευση θα το συμφωνήσετε με το παιδί . Έτσι του δίνετε μεγάλη ικανοποίηση πως πάει πολύ καλά  και του δείχνετε εμπιστοσύνη.
Αν για κάποιο λόγο θέλετε να βοηθήσετε το παιδί σας που πηγαίνει στο νηπιαγωγείο και θα πάει στην πρώτη δημοτικού την επόμενη χρονιά μπορείτε να το βοηθήσετε ακολουθώντας κάποιες απλές ασκήσεις. Οι ίδιες ασκήσεις μπορούν να γίνουν και σε παιδιά της πρώτης τάξης, αφού κάθε παιδί έχει τους δικούς του ρυθμούς ανάπτυξης. Τι σημαίνει αυτό;  Θα πρέπει να απαντά σε ερωτήσεις που αφορούν τον εαυτό του : «πόσο χρονών είσαι;», « πόσα αδέρφια έχεις» κλπ. Θα πρέπει να μπορεί με το μολύβι του να μπορεί να γράψει το όνομά του και να σχεδιάσει τα σχήματα του κύκλου, του σταυρού, του τετραγώνου και τριγώνου. Σημαντική εξέλιξη, πρόοδος θα έχει παρατηρηθεί και στον προσανατολισμό του. Θα είναι σε θέση να προσανατολίζεται στο χώρο έχοντας κατανοήσει τις έννοιες «δεξιά», «αριστερά», «πάνω», «κάτω». Θα πρέπει να είναι σε θέση να εκτελέσει «εντολές» με διπλές οδηγίες: « πιάσε την μπάλα με το δεξί χέρι». Σημαντικό ρόλο έχει το λεξιλόγιο που χρησιμοποιεί το παιδί. Θα είναι ιδανικό να μπορεί να αφηγείται πως πέρασε το σάββατό του ή να περιγράψει το αγαπημένο του παιχνίδι.
Πάνω από όλα και από όλες τις θεωρίες και τις αναλύσεις μην ξεχνάμε πως κάθε παιδί είναι ξεχωριστό και μοναδικό. Οφείλουμε ως ενήλικες – γονείς και παιδαγωγοί- να το στηρίζουμε, να το ενθαρρύνουμε, να το αγαπάμε και να το δείχνουμε έμπρακτα. Δείχνοντας εμπιστοσύνη στις δυνάμεις του βάζουμε ένα μικρό λιθαράκι στην εξέλιξη του και το κυριότερο επενδύουμε στην αυτοπεποίθησή του.

Δεν υπάρχουν σχόλια: