Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Παιδί και ψυχολογία




του Νικήτα Καυκιού
Σημειώσεις από ομιλία στον παιδικό σταθμό Ζαβολάκια
Χανιά , Ιούνιος 2003

Piaget: Τι κάνει τον αέρα να φυσά?
Julia (5 ετών): Τα δέντρα.
Piaget: Πως το ξέρεις?
Julia: Τα είδα να κουνάνε τα κλαδιά τους.
Piaget: Και πως γίνεται ο αέρας?
Julia: Να έτσι (κουνώντας το χέρι της μπροστά στο πρόσωπο του Piajet). Μόνο που τα κλαδιά είναι μεγαλύτερα. Και υπάρχουν πολλά δέντρα.
Piaget: Και τι κάνει τον αέρα να φυσά στη θάλασσα;
Julia: Από τη στεριά έρχεται εκεί ο αέρας. … Όχι από τα κύματα.

Ο ψυχικός κόσμος του μικρού παιδιού.
Το μικρό παιδί ζει σε ένα δικό του παιδικό κόσμο. Σκέπτεται, αντιλαμβάνεται και ερμηνεύει όλα όσα συμβαίνουν με διαφορετικό τρόπο από ότι οι μεγάλοι. Δίνει ένα ιδιότυπο-παιδικό νόημα στην πραγματικότητα που το περιβάλλει.
Για να μπορέσουμε να επικοινωνήσουμε δημιουργικά με το παιδί οφείλουμε να καταλάβουμε όσο μας είναι δυνατόν τον τρόπο που σκέπτεται και αισθάνεται τον κόσμο. Να δούμε με τα δικά του μάτια και να ακούσουμε με τα δικά του αυτιά.
Στην προσπάθειά μας αυτή μπορούν να μας βοηθήσουν σημαντικά κάποιες επιστημονικές μελέτες που προσεγγίζουν τα εξελικτικά στάδια της νοητικής και ψυχοσυναισθηματικής ανάπτυξης του παιδιού.

 - Ο Jean Piajet μελέτησε πειραματικά και περιέγραψε αναλυτικά τα στα στάδια της νοητικής ανάπτυξης του παιδιού. Τα συγγράμματά του μας βοηθούν να κατανοήσουμε τον τρόπο που σκέπτεται το παιδί ανάλογα με την ηλικία του.
Νεογέννητο:
Τους πρώτες μήνες της ζωής του το βρέφος μαθαίνει ότι:
Υπάρχει διαφορά ανάμεσα στον εαυτό του και τον κόσμο.
Τα αντικείμενα είναι ξεχωριστά από το χώρο στον οποίο βρίσκονται.
Τα αντικείμενα υπάρχουν ακόμα και όταν δεν τα βλέπει ή δεν τα αγγίζει. Τα αντικείμενα μένουν ίδια ακόμη και όταν αλλάζουν τόπο ή κατεύθυνση.
4-12 μηνών:
Καταλαβαίνει τις σχέσεις αιτίας αποτελέσματος. Αν χτυπήσω το τούμπανο θα ακούσω μπουμ.
Μετά τον πρώτο χρόνο:
Επεκτείνει την εμπειρία του και πειραματίζεται χτυπώντας όλα τα αντικείμενα επίτηδες για να ακούσει το θόρυβο που θα κάνουν.
Μετά από τον δεύτερο χρόνο:
Σκέπτεται με σύμβολα. Το πιρούνι γίνεται αεροπλάνο ή αυτοκίνητο. Αρχίζει να καταλαβαίνει την έννοια του χρόνου. Τι σημαίνει παρελθόν και μέλλον. Καταλαβαίνει τι σημαίνει η μαμά θα γυρίσει σε λίγο.
Μέχρι τα επτά περίπου χρόνια το παιδί είναι τελείως εγωκεντρικό. Τα βλέπει όλα από τη δική του σκοπιά δεν μπορεί να πάρει υπόψη του κάτι διαφορετικό από αυτό που το ίδιο μπορεί να βλέπει ή να αισθάνεται. Για παράδειγμα το παιδί κοιτώντας ένα κάντρο που εσύ δεν μπορείς να δεις από τη θέση που βρίσκεσαι μπορεί να σε ρωτήσει αν σου αρέσει πιστεύοντας ότι και εσύ βλέπεις αυτό που εκείνο βλέπει.
Ακόμη εστιάζει σε ένα πράγμα κάθε φορά και δεν μπορεί να παίρνει υπόψη του ταυτόχρονα δύο όψεις ενός γεγονότος ή μιας κατάστασης. Για παράδειγμα το παιδί μπορεί να πει δεν ζω στην Κρήτη αλλά στα Χανιά ή αν του δείξεις ένα ρόφημα σοκολάτα σε ψηλό ποτήρι και ένα ρόφημα σε χαμηλό ποτήρι αλλά πλατύ με μεγαλύτερη χωρητικότητα το παιδί θα προτιμήσει το ψηλό ποτήρι.

 - Ο ψυχαναλυτής Eric Erikson περιγράφει τα στάδια της ψυχολογικής ανάπτυξης του ανθρώπου και συσχετίζει αυτό που πρέπει να πετύχει το παιδί σε κάθε συγκεκριμένο στάδιο της ανάπτυξής του με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά της μετέπειτα προσωπικότητας του.
- Σύμφωνα με τον Erikson στα πρώτα δύο χρόνια της ζωής του το παιδί που δέχεται τη φροντίδα και την αγάπη των γονιών του αναπτύσσει αισθήματα εμπιστοσύνης, ασφάλειας και αισιοδοξίας που θα το συνοδεύουν σε ολόκληρη τη ζωή του. Αν δεν πάρει αρκετή αγάπη, προσοχή και ερεθίσματα το παιδί δεν θα εμπιστεύεται τον εαυτό του και τους άλλους και αντί να ενεργεί δυναμικά θα αποσύρεται νοιώθοντας αβεβαιότητα.
- Από δύο μέχρι τριάμισι χρονών το παιδί μαθαίνει να κάνει κάποια πράγματα από μόνο του χωρίς να πρέπει να εξαρτάται πάντοτε από τους άλλους. Αναπτύσσει ένα είδος πεισματάρικης ανεξαρτησίας. Επιμένει να γίνει το δικό του, εκδηλώνει νευρικά ξεσπάσματα και αρνητισμό. Από αυτό το στάδιο της ανάπτυξής του θα εξαρτηθεί το αν θα μπορέσει να γίνει αυτόνομο αναπτύσσοντας την αυτοεκτίμησή του ή αν μεγαλώνοντας θα αισθάνεται ανασφάλεια και ντροπή. Αν οι γονείς δεν επιτρέψουν στο παιδί να ενεργεί ελεύθερα ώστε να μαθαίνει μέσα από τις αποτυχίες του τότε το παιδί θα αμφιβάλλει για τις ικανότητές του και ως ενήλικας είναι πολύ πιθανόν να θέλει πάντα να στηρίζεται σε κάποιον άλλο και να αναζητά σχέσεις εξάρτησης.
-Από τα 3,5 μέχρι την πρώτη τάξη του δημοτικού το παιδί αναπτύσσει τη φαντασία του, μαθαίνει να συνεργάζεται με τους γύρω του, να παίρνει πρωτοβουλίες, να καθοδηγεί αλλά και να καθοδηγείται από τους άλλους. Αν όμως κυριαρχεί μέσα του η ενοχή περιθωριοποιείται, εξαρτάται υπερβολικά από τους ενήλικες, αισθάνεται φόβο και δεν αναπτύσσει επαρκώς την ικανότητά του για παιχνίδι και τη φαντασία του. Όταν ένα παιδί προσχολικής ηλικίας ακούει από το περιβάλλον του ή αισθάνεται ότι αυτό που κάνει είναι κακό αναπτύσσει μέσα του ενοχικά συναισθήματα που θα το συνοδεύουν στη μετέπειτα ζωή του.




πηγή μας 
http://www.psyche.gr/psyidiaiterotites.htm

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ήθη και έθιμα για το σαραντάρισμα ενός μωρού από τις super moms

Η γιαγι ά  μου ε ί ναι πρεβεζ ά να,,,,λοιπ ό ν,,τη τ ρί τη μ έ ρα έ φτιαξε χαλβ ά σιμιγδαλ έ νιο, κ έ ρασε ό λο τον κ ό σμο και κανονικ ά β ά ζεις και έ να κομμ ά τι στη κο ύ νια του μωρο ύ  (τοτε γενναγανε σπιτια τους ) γιατ ί  έ ρχονται οι μο ί ρες να μοιρ ώ σουν το παιδ ί ..... και πρ έ πει να τις φιλ έ ψουμε .... το κ ά ναμε και στα δυο μου παιδι ά....έ τσι για τ ο  τυπικ ό .... το θ εώρησα  πολ ύ  γλυκ ό .....  στα μέρη της μακεδονίας μια άλλη μαμά μας λέει το παρακάτω ... πας   σε τρια σπ ί τια και δ ί νουν στο μωρ ό βαμβ ά κι  για να γερ ά σει κ να βγ ά λει ά σπρα μαλλι ά , α υγό , δεν ξ έ ρω γιατ ί  και ζ ά χαρ η  για να ε ί ναι γλυκι ά η ζω ή  του. το αυγό καθ ώς μας λέει μια μαμά ακόμη είναι για να είναι καρπετό το πα ιδί και δίνουν και ένα νόμ ισμα για να είναι σιδερένιο εν ώ συμπληρώνουν το κουμπαρά του νεογέννητου για τα πρώτα του έξ οδα . εν ώ μ ί α άλλη μαμά θεσσαλονικιά συμ...

Πώς να εκπαιδεύσετε το κουνελάκι σας να μη λερώνει παντού;

Τα κουνελάκια χρησιμοποιούν πάντα μια γωνία στο σπιτάκι ή το κλουβάκι τους για να κάνουν την ανάγκη τους και αυτό διευκολύνει πολύ την εκπαίδευσή τους για το πού θα λερώσουν. Ακόμα κι αν δεν σκοπεύετε να αφήσετε το κουνελάκι σας να τρέχει ελεύθερο μέσα στο σπίτι, καλό θα ήταν να μάθει να λερώνει ένα μέρος του κλουβιού και όχι ολόκληρο, θα σας γλιτώσει από επιπλέον δουλειά. Τα μεγαλύτερα σε ηλικία κουνέλια και αυτά που έχουν στειρωθεί είναι πολύ ευκολότερο να εκπαιδευτούν, ωστόσο και ένα μικρό σε ηλικία κουνελάκι μπορεί να εκπαιδευτεί να χρησιμοποιεί ένα μόνο μέρος. Αν έχετε περισσότερα από ένα κουνελάκια, αλλά το ένα από αυτά είναι εκπαιδευμένο, θα φροντίσει εκείνο να εκπαιδεύσει και τα υπόλοιπα. Κουνέλια που δεν έχουν στειρωθεί μπορεί να σας προκαλέσουν προβλήματα, μιας και θέλουν να οριοθετούν την περιοχή τους με τα ούρα τους. Εκπαιδεύστε το να λερώνει σε ένα δοχείο, αρκετά μεγάλο ώστε να χωράει το κουνελάκι σας ολόκληρο μέσα και να είναι άνετο. Ιδανικό μέγεθος εί...

Διαγωνισμός Πρώτος του Ιούλη ! Λάβετε Μέρος !

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=329445657187179&set=a.329445627187182.1073741834.183616521770094&type=1&theater Ακολουθήστε όλα τα βήματα σωστά !!! Αφήστε κάτω εδώ στο post αυτό τό μήνυμα σας πως έχετε ακολουθήσει όλα τα βήματα σωστά!!!! Αφήστε το όνομα σας το προφίλ σας στο Facebook και το email αφού έχετε γίνει fan του Blog και έχετε ακολουθήσει κ τις 4 σελίδες των Handmade by Foteini Liakada moy  την UnderOutlet την Like Linguages και τις Chicates!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!